30-06-2017

Zaterdag 24-06-2017 - Robotarm 3D print

Als voorbereiding op een kunstproject een prototype van een robotarm gemaakt.
Het ontwerp is gemaakt in Fusion 360. Professioneel CAD programma, maar hobbyisten vrij mogen gebruiken. Geweldige software. Het ontwerpen is parametrisch en heeft een "history" waarin alle ontwerpkeuzes kunnen worden herzien.

Dit prototype bedienen met de hendels is een hele kluif door de vele vrijheidsgraden, want elk scharnier kan volledig vrij om de kogel draaien.

Waarom blauw en grijs? Lees verder over 3D print probleem.


Fusion 360 is een professioneel parametrisch ontwerp programma. Parametrisch betekent dat je van een maat een te veranderen parameter kunt maken en het ontwerp past zich daarop aan. Een arm-deel bij mij is namelijk in lengte en diameter te variëren. De verhoudingen van het 3D ontwerp veranderen dan in diameter en lengte, maar de scharnieren blijven dezelfde maat.
En je stuurt het direct naar een 3D printer.

Ik kwam nog een printer-probleem tegen. Terwijl het printen 90% van de tijd goed gaat kreeg ik ineens veel mislukte prints. Elke keer was het filament gebroken. Oorzaak: ik had de spoel met blauwe PLA op de printer laten zitten en of door uitdrogen, of door inwerking van licht wordt het filament bros en breekt bij minimale buiging. Zelfs op de spoel. Dan is er op een gegeven moment geen materiaal meer om te printen en mislukt de print. Frustrerend, en een kostbaar grapje omdat die rol filament onbruikbaar is. Waarschijnlijk is het te recyclen, ik zal dat eens uitzoeken. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hi, bedankt voor je reaktie.
Zodra ik het bericht gelezen heb zal ik er zo snel mogelijk op reageren.

Pieter