29-10-2016

Zaterdag 29 okt - SMD solderen in oven

Onlangs printjes laten maken. Ontworpen in Kicad. Daar zal ik later een keer over bloggen. Nu over het SMD solderen daarvan. Het gaat prima gewoon thuis in de oven.















 Gebruik flux om de printplaatjes (pcb's) goed schoon en makkelijk soldeerbaar te krijgen. Met het fijne spuitpuntje van de soldeerpasta alle eilandjes een klein beetje pasta geven. Dan de onderdelen erop plaatsen met een pincet.
















 Ik gebruik gewoon mijn oven thuis. Op de hete-lucht-stand. Leg de printplaatjes op een bord. Dan de oven opstarten en wachten tot de juiste temperatuur bereikt is. Wel moet je die temperatuur in de gaten kunnen houden want de te bereiken temperatuur (die ik gebruik) is 210 graden celcius. Ik heb een multimeter met een temperatuursensor en deze is hiervoor prima geschikt.
 Als die temperatuur bereikt is de oven open zetten om af te koelen. Dan is het al klaar. Op Youtube vind je diverse filmpjes die het demonstreren. Het werkt dus gewoon :-)

 
Nodig:
  • printplaatje met onderdelen
  • soldeerpasta
  • flux
  • pincet
  • oven
  • precieze thermometer 
Let wel op dat flux en soldeerpasta vieze chemische goedjes zijn dus doe er voorzichtig mee. Op de soldeerpasta staat een houdbaarheidsdatum, de mijne is er al over heen, maar het werkt nog prima.
Na het smd solderen soldeer je de overige onderdelen handmatig.

De soldeerpasta bestaat uit hele kleine bolletjes tin in een emulsie. Bij het verwarmen smelt dat op een gegeven moment en door cohesie trekt de bolletjes dan heel mooi naar elkaar, maar ook naar de te solderen vlakken van de smd onderdelen. Je hoeft niet superprecies te werken. Die eigenschappen van een vloeibare stof maken dat onderdeeltjes min of meer naar hun optimale plek drijven. Leuk om te zien gebeuren.

Gaat er iets mis, bijvoorbeeld dat een onderdeeltje rechtop is gaan staan dan werk je het achteraf gewoon met de soldeerbout bij. Succes!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hi, bedankt voor je reaktie.
Zodra ik het bericht gelezen heb zal ik er zo snel mogelijk op reageren.

Pieter