09-01-16

Zaterdag 9 januari - buitenboordmotor: ombouw van benzine naar electro

Al enkele zaterdagen werkt buurman Bas in de werkplaats aan de inbouw van een electromotor in een oud staartstuk. Hij heeft gekozen voor een brushless systeem. De onderdelen zijn afkomstig van Eped Powerboard, een leverancier van elektrische steppen en onderdelen. Het is een 1700 watt, 48V motor met bijbehorende sturing.



Op een eenvoudige manier hebben we een adapter voor de motoras gemaakt die precies past in de vierkante aandrijfas in het staartstuk. So far so good. Maar bij het verbinden aan de voeding vlogen de zekeringen eruit. Blijkt dat bij het aanleggen van de voeding er kortstondig een stroom wordt getrokken van meer dan 30 ampère. De 15 ampère zekering vervangen door eentje van 60 die we hadden liggen. Geen goed idee bleek later. Wel werkte het systeem toen meteen.



Echter blijkt de motor achteruit te draaien. De leverancier beweert dat omdraaien van de polariteit de motor zal omdraaien. Ik vind dat heel onlogisch. Uiteindelijk hebben we het toch geprobeerd. Nou, we hebben het geweten! De draden tussen de vier in serie geschakelde accus werden in een seconde witgloeiend en het hele zaakje leek brand te vliegen. Draden en zekeringhouders weggesmolten. Slordig advies. Was hier een misverstand over wel/niet brushless? Afzekeren op 60 ampere is ook niet slim!!!
Toen werd het lastig. Omkeren zou niet kunnen... Wij redeneerden dat op andere wijze verbinden van de volgorde van de spoelen en die van de sensoren (3 spoelen en 3 sensoren) de richting moest omkeren.
Dus hebben we alle combinaties uitgeprobeerd. We gaven de hoop bijna op. Zou het dan toch niet kunnen? Zo ongeveer de 23ste variant bleek te werken. Timing weer in sync, en draaing omgekeerd. Motor loopt als een zonnetje.


Het nieuwe verbindingsschema:
Spoeldraden, de drie dikke draden (van controller naar motor):
  • blauw aan blauw
  • geel aan groen
  • groen aan geel.
 
Sensordraden, de dunne draden. Zwart en rood zijn voeding. die niet veranderen (van controller naar motor):
  • geel aan geel
  • groen aan blauw
  • blauw aan groen.

We moeten nu nog de waterkoeling verwijderen. Via het stuk dat onder water zit wordt water omhoog gepompt om de bezinemotor te koelen. Dat hoeft niet meer. Zaakje nu mooi inbouwen en kijken welke stuwkracht Bas gaat krijgen.

6 opmerkingen:

  1. Hey Pieter,

    klinkt als een geweldig project. Ik ben erg benieuwd hoe het afgelopen is.

    Groet, Ifor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Ifor,

    Tnx. Motor draait prima. Buurman komt regelmatig langs op weg naar zijn visstek.
    De electromotor lijkt nog niet zijn volledige vermogen kwijt te kunnen dus we zijn bezig/experimenterend om een nieuwe schroef te ontwerpen en 3D printen.
    Als je meer info wil kan ik je evt doorlinken aan buurman.
    Groet, Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Pieter,

      te gek zeg! Ik ben vooral benieuwd hoelang hij met wat voor accu doet. Als je me door kunt zetten naar hem zou je me een enorm plezier doen.

      Groet,

      Ifor

      mail: ifor@ifor.nl

      Verwijderen
  3. Met een maat van me willen we een eigen elektra boot maken(5/6 meter) wat een super idee hebben jullie, zouden jullie dit ook aan raden aan 2 beginners om om te bouwen?zo ja nog tips?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Doen! zou ik zeggen...
    Goed inlezen op internet, daar kun je eigenlijk echt alles vinden. En het hangt van je eigen zorgvuldigheid en wil om te leren af of het iets gaat worden.
    Het gaat over flinke stromen en die brushless motoren zijn ook een vak apart. Maar nogmaals op internet is alles te vinden.
    Wij hebben een oude benzine-buitenboordmotor gebruikt en dan heb je al 80% van de materialen en het concept.
    Succes! en zet even door als het een momentje wat tegen valt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. leuk om dit experiment te lezen. Ik loop met bijna precies hetzelfde idee. staartstuk monteren in het roer zeilsloep en motor boven in het roer. waar ik tegenaanloop: hoe zet je hem in zijn achteruit? als iemand een idee heeft, graag.... gr. Iwan

    BeantwoordenVerwijderen

Hi, bedankt voor je reaktie.
Zodra ik het bericht gelezen heb zal ik er zo snel mogelijk op reageren.

Pieter